Nytt "sockerfritt" foder!?

 
Det verkar som att Granngården har tagit fram ett foder som innehåller minsta möjliga mängd socker och stärkelse...
Exakt ett sånt foder som jag har åkt land och rike runt för att köpa!
 
 
 
För det har varit snudd på omöjligt att hitta ett foder som inte innehåller socker i mängder. Oftast mörkar dom sockermängden genom att bara skriva att fodret innehåller melass. Men inte hur mycket. Speedi-Beet har varit typ det enda fodret på marknaden som innehåller nyttiga fiber men inget tillsatt socker, utan BORTTAGET socker.
 
Speedi-Beet innehåller 5% socker och 5 % stärkelse. Precis max på vad som rekomenderas till fånghästar (eller egentligen ALLA hästar eftersom alla hästar kan få fång)
 
Granngårdens Betfiber Mix innehåller 6 % socker och 9 % stärkelse. Inte helt fy skam. Om man inte ger dagliga rekomenderade maxdosen, vilket jag inte gör, blir ju den procentuella mängden socker/stärkelse ännu mindre. 
 
 
 
Plus i kanten är priset; 149:- för 20 kg
Minus i kanten är vetefodermjölet som gissningsvis innehåller gluten. Men resten är bra grejer!
 
 
 
 
Eftersom jag bara ger ett par deciliter per dygn till Tama och Solsken, egentligen bara för att ha nåt att blanda Bioprominet med, håller vi oss på väldigt låga nivåer socker och stärkelse. Så jag skulle lika gärna kunna köpa detta fodret istället för Speedi-Beet fortsättningsvis. (Åkte 1,5 timmar i snöstorm för att få hem ett par säckar sist, och betalade 270 kr för en säck.) 
 
Jo, så får det bli.
 
Läste vidare på Betfiber Elit, ifall det skulle kunna vara något för Arnaldo. Men den innehöll korn och annan skit, så den håller jag mig ifrån.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0