Dag 2 Equipati

Startade dagen med en dusch, och en intensiv insikt om att jag är en köttätare.
 
Kokade perfekta 7-minuters ägg och tog en promenad. Alltså FY FAN för att ha såna här skogar att rida i. HELVETE!!!
 
 
 
 
 
Dagen fortsatte med en jädra massa teori och en liten del praktik. Det jag gillade absolut mest idag var när Carola pratade om hästarna. Alltså just dom hästarna vi fick träna på, inte hästar generellt. För det enda man kan säga om hästar generellt är att dom har fyra ben och svans. Men inte ens det stämmer alltid. 
 
Hur är den här hästen? Mjuk, hård, intresserad, avstängd, spänd, slapp? Lägg upp bemötande och behandlingen därefter.
 
För att kunna behandla en häst rätt måste vi bemöta den rätt. Titta inte på den; det är en attack. Hästar är så känsliga att bara en blick på den kan vara en kränkning. 
 
"Den här hästen sparkas. Hon tycker inte om när man går bakom henne eller tar i hennes bakdel. Varsågoda nu att gå bak och lokalisera höftbenens position!" 
Jaha. Tänka på blicken, attityden, syftet, och iaktta hennes språk mot mig. Ställde mig mot rumpen och klämde och kände. Hon hotade bara att sparka mig, tjejen efter kunde inte slutföra, så då slapp hästen fler elever. Bra. 
 
Just nu är det kaos i huvudet. Jag litar inte på att jag har fattat rätt eller kommer ihåg rätt. Men allt ska väl bara smältas. 
 
Imorgon ska vi gå igenom behandlingsmetoder, och sen ska vi åka och behandla ett gäng helt okända hästar.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0