Hedareds Lilla Ridskola

 
Den senaste tiden har Tama blivit allra mest riden av hästarna. Men i helgen fick även Solsken komma med ut på tur. Och hon blev så glad, den lilla! Travade och galopperade på långa tyglar nästan hela rundan. Och det där med långa tyglar ja...
 
Fick oväntat med mig Lilla Bonus (som jag saknat jättemycket), och tänkte att jag får bara strunta i att tjata om det där med att "låta hästen få sin hals, tänk på att den har balansen och styrkan i halsen, hästen får ont i nacken av hårda tygeltag", etc. Det viktigaste och roligaste var ändå att vi fick rida ut ihop. 
 
Meeeeen så kunde jag inte hålla mig, och egentligen handlar det om att göra hela upplevelsen bättre för alla, så jag sa till Lilla Bonus att "KAN du rida med långa tyglar hela tiden, så GÖR gärna det. Försök!" 
 
Red iväg och tyglarna var långa. Sen lite kortare, men så längde hon igen. Bra. 
Kom till en nerförsbacke, och jag påminde om att nu är det ännu viktigare att hästen får sin hals, så håll fortfarande tyglarna långa. Vänder mig om och ser en tjej med avslappnad fin balans i sitsen, armarna avslappnat böjda, och händerna samlade i navelhöjd som en proffessionell ryttare av akademisk ridkonst. Solsken hade både hals, steg och syrka. Sammantaget; ett fint ekipage i harmonisk balans. Och det stora smilet på det ger HÖGSTA BETYG!!!
 
 
Något redigerad bild pga sekretess,
men det är en svettig Solsken hemkommen efter en bra runda med en liten proffsryttare.
 
 
 
Igår knackade det på dörren, och utanför stod en farmor med sitt lilla barnbarn. 
"Jo, det var så att vi var på ponnyridningen när det var Hedaredsdagen,
och vi undrar om vi skulle kunna få komma och rida nån mer gång?"
 
Faktum är att så fort jag får chansen kommer jag starta en egen verksamhet med mina hästar. En ridskola med inriktning KUL och SÄKERT med häst. Men då behöver jag nog ett stall först... Och en paddock. Så jag får lugna mig lite till. Men till hösten kanske?
 
 
Ingrid och jag med våra turridningshästar utanför brandstationen i Hedared.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0