Mina 2 hästar

 
De senaste dagarna har jag ridit Tama flera gånger och även tagit ut Sincero på promenad.
Kira har blivit riden av både Emma och Emmas mamma. Så nu vill jag nog säga att vi är vi igång igen!
 
(Att jag skulle rida Tama tränslöst, som jag lovade, har inte blivit av eftersom jag tror att det är bäst att jag gör det när jag är själv...)
 
 
 
 
 
 
 
 
Nästa vecka ska jag köpa hem hö för ett helt år, det kommer kosta 28 000 kr som ska betalas kontant på plats. I och med det känner jag starkt att jag vill komma igång och rida mer. Om inte för att det är kul så för att få lite mer valuta för pengarna så att säga. Det är inte bara en massa jobb att ha hästar, det är dyrt också. He he.
 
Jag inser att jag har två hästar för mycket och har därför bestämt mig för att sälja Solsken och Kira.
 
 
 
 
Nej. Skoja bara. 
 
Men däremot kommer jag ha störst fokus på Tama & Sincero. Dom är mina allra bästa hästar, och det känns faktiskt fel att traggla med Kira när hon inte riktigt är så sugen. Solsken vill hänga med på det mesta men är samtidigt envis som få, så hon är inte helt lätt att rida för vem som helst. Jag har i alla fall bestämt att både Kira och Solsken få vara lite mer då & då-hästar. Som är med på uteritter ibland, fungerar som sällskap och kan bli pysslade med. Dom är båda viktiga i flocken och gör stor nytta för mig. Men dom behöver inte vara ridhästar.
 
Tama vill alltid aktiveras på något sätt, och efter hon blev behandlad med homeopatmedel för sin hysteri har hon blivit en lugnare och stabilare bråkmakerska. Hon är faktiskt rätt så övertalbar nu för tiden. Hon har blivit en riktigt kul allroundhäst till slut, som jag alltid velat. Sincero växer varje dag i mina ögon och jag ser min framtida ridhäst i honom. Han är inte längre så misstänksam mot mig och jag litar mer och mer på honom. 
 
Det vi kan göra löst i hagen nu är:
 
 - På med flughuva och flugspray.
 - Ta bort ögongrus och sårskorpor.
 - Lyfta och kolla hovarna.
 
Så det går framåt! 
 
 
 
 
Mitt syfte med att litegrann tänka bort två av mina hästar är att kunna fokusera bättre på det som är kul och går bra. När jag tänker att alla hästarna ska aktiveras så blir det väldigt duttigt och under press med dåligt samvete. Jag ser att alla mina hästar egentligen inte har nåt behov av att komma ut ur hagen nu när den är så stor och omväxlande, och dom är en så bra flock. Så något dåligt samvete för att jag inte aktiverar dom behöver jag verkligen inte ha. Dom är så aktiva på egen hand så det räcker till gott och väl. Dom har ett bra liv.
 
Men nån behållning själv vill jag samtidigt ha.
Så Tama och Sincero får ställa upp. På det dom vill då så klart. 
 
Det här beslutet känns bra. Jag har fått NY ENERGI!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anonym
2018-08-13 @ 08:38:03

Hur mycket hö får dina hästar om dagen? Äter de något mer än hö?

Svar: Förra året när jag även fodrade med havrehalm fick de mellan 30-45 kg hö per dygn att dela på beroende på väder och temperatur. I år har jag inte fått tag i halm så då kommer dom få mer hö. Men dom har även fått större hage så det ska nog finnas NÅNTING att knapra på i terrängen utöver höet.
Nu på sommaren så får dom sina tillskott lite sporadiskt, men höst/vinter/vår äter dom organiska mineraler, varierande örter, svarthavre, vetekli och kalk. Lucerne i form av hack får dom i blandningen för att inte sätta gröten i halsen. Allting blötlagt.
Ninja




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0