Lutande stallet i Hedared

 
Efter The Great Escape från Sandhults Ridcenter för snart 2 år sedan hamnade jag i Hedared med djuren och allt. Hade genom min systers bekant Ingrid fått tag i lägenhet där, och i samband med Flykten av hästarna även någonstans att ha dom tills jag hittade ny stallplats. Jag fick låna hennes sommarbete, och la in hö och halm i grannens lada. Sadelkammare och foderkammare hade jag hemma i extrarummet. 
 
Jag var och tittade på ett par stall i Hedared, det ena finare än det andra, båda med paddock, stora hagar och stort stall. MEN då jag bränt mig rätt illa av hela historien med Sandhults Ridcenter, mögel och Tingsrätten, var jag tveksam. Hur bra kontrakt man än skriver så kan det skita sig, och det är hästarna som blir lidande. 
 
Så jag tog chansen och frågade Ingrids stallhyresvärd om han hade plats för mig också. Och det hade han. Det lilla kryp-innet på det gamla sågverket. Vi fick även lite hagmark, och Sören grusade upp ytorna däremellan. Något kontrakt har vi inte skrivit, utan jag fick en prövotid på tre månader. Om vi båda kände att det fungerade så skulle vi fortsätta. Nu har jag hyrt av honom i 1½ år och jag kan inte vara mer nöjd.
 
Ingrid och jag samsades ett tag som stallgrannar, men i våras bestämdes det att hon skulle flytta sina hästar. Istället för att vi då skulle bygga ut min lilla ligghall, fick jag ta över hennes uteboxar. 
 
Men först byggde vi en tunnel från hästarnas värld över till hästarnas Nya värld!
 
 
 
Snygga till den stora öppningen
 
 
 
 
Och smäsha ut oss på andra sidan.
 
 
 
Kan fortfarande inte fatta att Sören gick med på detta brutala ingrepp på det gamla Såget. Men vad bra det blev! Nu när det är varmt och insekter så står hästarna i Tunneln hela dagarna. Det blåser rätt igenom så där får dom frid från flygfäna.
 
 
Ja, men hur tänkte du nu?
Är inte vitsen med ett vindskydd/ligghall att hästarna ska få skydd från väder och vind?
 
 
Det blåste faktiskt rätt in i ligghallen förut med. Nu när det är öppet åt båda håll kan hästarna gå runt till den sida det är lä och få skydd. Sen är det även tänkt att två av hästarna (dom får turas om) ska stå inne några timmar om dagen, eller någon natt om det är jobbigt väder. De andra två får vara i ligghallen längst in där det finns lite skydd. Om fyra hästar har fått plats där i två vintrar så kommer två få GOTT om plats!
 
 
 
 
 
Tunneln ut på andra sidan.
Till vänster är Stallet to be.
 
 
Så här såg stallet ut när jag fick ta över det.
 
 
 
Det tog ett tag innan vi väl kom igång med att fixa till stallet. Det var ganska slitet och nedgånget, plus att ingenting är varken rakt eller bra. Fönstren hade Ingrid tagit med sig när hon flyttade, antagligen hade hon själv satt in dom. Så Sören fick skaffa nya. Dom skulle kittas, målas och installeras först. 
 
Sen började vi ta bort gamla skruv och spik som stack ut här och var. (Helt otroligt att Ingrids hästar inte skadat sig!) Hela kortsidan var klädd med lastpallar eftersom golvet slutar lite innan väggen. Lastpallarna satt fast med skruv som helt saknar gängor i själva skruvhuvudet. Det var kofot och våld som fick loss dom pallarna. Sen fyllde vi på med grus där det saknas golv. 
 
 
 
 
Nu i helgen började jag måla så smått. Det gör så stor skillnad! Sören tyckte det var onödigt, men när jag väl kom igång sa han åt mig att köpa en 20 liters burk som han betalar. Så det är bara för mig att måla på. Tänkte köra klassiskt tvåfärgad vägg. Mörkbrunt undertill. 
 
Boxväggarna kommer vara ganska öppna med endast tre rejäla reglar som skiljer av emellan. Det är bra för då ser dom vad den andra håller på med även när dom ligger ner eller har huvudet nere och äter. 
 
 
 
 
 
Vi hade lite diskussioner om vad som är rakt och inte. "Ska det vara rakt eller ska det SE rakt ut?" Hela byggnaden (en kvarleva från sågverkets tid då denna lilla byggnad fungerade som utslussning av det sågade virket) är byggd mer sned än rak, så det som vi (Fredrik) satte upp rakt såg helt snett ut. Tror det handlar om att vänja sig vid den stilen bara.
 
Det är två uteboxar med varsin ingång från utsidan. Vi gjorde även boxdörrar inne till varje box så att man kan gå emellan utan att behöva gå ut. Närmast hitåt blir det en stallgång där vi kan stå och pyssla hela vintern.
 
 
 
 
Berättade för Emma (min trogna medryttare) att när jag bara hade Tama (och sen Naldo) och hade dom installade i andras stall, då hade jag så himla mycket tid att pyssla om dom. Tvätta svansarna och fläta manen till exempel. Så vill jag ha det igen. Att mitt stall ska vara så lättskött att det finns tid och ork till pyssel och åter pyssel. 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0