Ut med slagget!

 
Då och då hör man att man ska göra si och så för att bli av med slaggprodukter i kroppen. I naturlig hästhanteringssammanhang tipsas det hej vilt om vad man ska mata sin häst med för att rensa ut toxiner och slagg.
 
Jag har hela tiden trott på att stötta hästens organ med mineraler, vitaminer och en å annan ört då och då, för att dom i sin tur ska göra sitt jobb. Vilket är att rensa och filtrera bort slagget. Kroppen ska ju under rätt förutsättningar kunna ta hand om sig själv. 
 
Det har inte varit tillräckligt för Tama och hennes kropp. Hon har haft väldigt lätt för att få fång och att må lite allmänt dåligt i kroppen. Slö, tung, trött, svullen, bulig och stel. Vad brukar man få när man är stel? Massage! 
 
För exakt ett år sedan fick Tama massage av min vän Jolene. Hon upplevde Tama som väldigt stum och platt i muskulaturen. Även lite spänd och stel på vissa ställen. Så en massage var verkligen behövligt. Dessutom ökade jag på med protein då Tama haft en bantningsperiod förra sommaren och säkert fått för lite av det. Min rädsla för att hon skulle få fång gjorde att hennes kost blev lite för begränsad. 
 
Men kolla vad som hände efter massagen!!!
 
 
 
Tama bara sprutade ur sig toxiner genom huden och ut i pälsen!
 
 
Det blossade upp ungefär två-tre dagar efter massagen och tonade sakta bort under följande två-tre veckor.
 
 
 
Inga fångsymptom efter det. Alls! Och denna sommaren vågade jag ha henne på sommarbete för första gången på flera år. Jag har varit så himla lycklig över att unna henne att gå med sin flock på bete. Gemenskap och mat; det absolut viktigaste i Tamas liv. 
 
 
 
 
 
 
Tillskotten Tama får i förebyggande syfte mot fång är: kanel, munkpeppar och pyttelite djävulsklo.
Kanelen sänker blodsockret och ökar förbränningen och ämnesomsättningen. Munkpeppar stimulerar hormonsystemet som går hand i hand med ämnesomsättningen. När Tama mått dåligt har hon fått allvarliga hormonrubbningar, vilket i sin tur påverkat sköldkörteln, osv.... En ond cirkel som nu blivit GOD. Djävulsklon får hon lite lite bara för att magen ska vara van vid den IN CASE OF EMERGENCY. Skulle hon mot förmodan bli dålig så kan jag öka dosen i smärtstillande och antiinflammatoriskt syfte.
 
 
Den där lite dyrare kanelen som inte är giftig.
 
 
Ground Chaste Tree Berries, eller som vi säger; MUNKPEPPAR
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0