Vattenhålet

 
När jag flyttade in med mina hästar till Sörens place fanns det inget rinnande vatten där. Jag fick fylla dunkar hemma i köket och frakta bort i skuffen morgon och kväll. Våren 2017 grävde Sören fram en gammal brunn från en svunnen tid, och kopplade in vattnet i byssjan. Dessvärre är flödet inte fantastiskt i denna gamla brunn, så den sinar sommartid. Det var vi inte förberedda på förra sommaren, så det blev återigen att köra dunkar hemifrån.
 
Inför denna sommar hade Sören fixat en back-up. Längst ner i vinterhagen springer det fram en källa. Där grävde han ur och satte in ett par rör så att det skulle fungera som vattenhål till törstiga fålar. Vattnet är tipp topp, det är samma vatten som gårdarna runtomkring har som sitt dricksvatten, och jag går själv dit ner och dricker när jag är törstig.
 
Tre av hästarna gillade sin drickfontän från första stund. Den fjärde (host Kira host) OGILLADE den från första stund! Så hon fick ha en egen balja bredvid den första tiden. Men efter någon vecka såg jag henne smyga fram till källan och dricka djupa härliga klunkar av det kalla porlande vattnet.
 
Denna sommar har jag varit bortskämd med att inte behöva tänka på att fylla på vatten en enda gång till hästarna. Det har flödat! Förhoppningsvis kommer det flöda året runt så länge det inte blir 18 minus. Vi får se.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0