Ponnylogik

Solsken, som är ett gotlandsruss född på Gotland i en flock på heden, har väldigt mycket ponnyinstinkter. Det finns fördelar och nackdelar med det. Fördelarna är att hon tar eget ansvar. Hon är en överlevare. Tålig, lättfödd, lättskött, och smart. Nackdelarna är att hon kan vara skeptisk till människans avsikter. Människan är ett rovdjur, så egentligen är det rätt dumt att lita på oss faktiskt.
 
En ponny som bråkar är inte dum. Den är smart, ur ett hästperspektiv sett. Den tänker på sin egen säkerhet. 
 
Det man får träna på då är att dom ska förstå att jag, som hennes människa, vill hennes bästa. För oss. Vi lever ihop även om det är konstigt, och då behöver vi få vissa konstiga saker att fungera. Saker som hästar inte skulle gjort om dom hade levt utan människan. Som till exempel att springa runt runt i samma tempo med en människa uppepå. 
 
Filmade när jag tränade Solsken häromdan, men klippte ner det ganska mycket eftersom vi tränade länge på att bara gå fram och tillbaka, följa mig, och gå undan för pinnen. Att bli ledd tycker Solsken är lätt. Men pinnen är lite läskig så den försöker hon komma undan ifrån. Så vi tränade på att pinnen är inget man flyr ifrån, utan fokusen ska ligga på vad jag vill med pinnen, och SAMABETE.
 
Jag vill ha rörelse från Solsken (det vill man i en hästflock också, alltså inte JÄTTEkonstigt), och när Solsken rör sig är jag nöjd. Inte så höga krav eller orimligt, eller smärtsamt eller på annat sätt tokigt. Vi tränar på kommunikationen, vilket skapar trygghet oss emellan. Och hon tränar rörelse, vilket är bra för hennes fysik och i sin tur flockens överlevnad.
 
 
 
 
Obs! Det är inget spö jag använder, för det ska inte göra ont. Pinnen har ingen pisk-funktion, och inte snöret heller, det är för tungt. Det ser kanske lite tufft ut, men Solsken är tuff och försvarar sig själv från saker som är svåra att förstå vitsen med. När hon väl förstått att vi KAN samarbeta blir allting (även pinnen) inte alls så skrämmande längre.  
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0