Jobba med hästar

 
Som du kanske vet så började jag att utbilda mig till hovslagare för ett antal år sedan. Ett år av både praktiska och teoretiska utmaningar varpå jag tvivlade på om jag skulle kunna arbeta som hovslagare med rent samvete. Moralen i att försvaga och invalidisera delar av hästen har jag absolut ingen förståelse för. Att gå vidare med att istället lägga krutet på att stärka hästen och lära mig mer om långsiktig hållbarhet, har taggat mig att vara en del i det som behövs för att förändra synsättet på hästhållning. 
 
I mitt arbete med rehabilitering av hästar (genom korrigering av hovarna) stöter jag på problem som varken ägare, veterinär, tränare eller olika typer av massörer och kiropraktorer kommer åt. De låsningar, svagheter, spänningar och vridningar som avspeglas i hovens form är ofta återkommande. 
 
Jag har länge velat lära mig mer om ursprunget till svårbehandlade symptom men inte hittat rätt utbildning.
Förrän nuuuuuuuuuuuuuuu!!!! 😃
 
Häromdagen blev jag intervjuad och antagen till SHU med start i januari 2019. Det är en två-årig utbildning inom osteopati och akupunktur på häst. Kolla HÄR om du är nyfiken! 
 
Jag kommer satsa stenhårt på detta. Dessutom kommer jag pussla ihop allt jag lär mig om kroppen med symptomen som uppstår i hovarna. Hovarna är ett otroligt tydligt facit bara man vet hur man ska läsa det. En hel del har jag koll på men... inte EXAKT. Mycket är gissningar. Till exempel: en inåttåad häst är stel i nacken medan en utåttåad är tajt i bogarna. En häst med ont i magen har höga trakter bak och låga fram. Flyter hästen ut på insida bak så har den tarmbesvär. Långa tår bak tyder på en svag länd. Och så vidare. 
 
Men som sagt; det är bara vaga områden. Jag vill veta numren på kotorna och alla de latinska namnen på exakt rätt muskler. Ännu viktigare; HUR jag manipulerar dom!
 
Ja, jag är som sagt supertaggad. Mitt mål är att bli svinbra på helhetshälsa för häst. SVINBRA!
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0