Hästar och åter hästar

 
Herregud, det är så mycket jag vill berätta. Inte nåt särskilt stort fantastiskt så där, bara massor av allt. Ska bara ha tiden att sätta mig och skriva ner det också. Kom nyss hem från hästarna, dom har stått inne i natt (tjockisarna behöver banta och smalis behöver äta). Har satt mig ner med min frukost framför datorn, om en stund ska vi (Natacha & jag) ut på vägarna och fixa hovar.
 
 
 
 
 
Igår när jag var hos en kund pratade vi om hur våra olika resor genom livet gjort oss till redskap i universum. Från att tidigare inte uppfattat henne som särskilt flummig halkade samtalet in på djupare nivåer som meningen med livet och så vidare. Hon har lidit av alla möjliga obotliga sjukdomar hon inte fått hjälp med utan själv fått hitta kost som gjort henne frisk. Jag tittar på världen från andra hållet; genom hästarna. Fram tills nyss så har min intuition och min logik kring hästar bara fått mig att kämpa i motvind, trampa sand och ta skit. Men ju mer jag lär mig; ju mer fakta jag samlar in, desto enklare blir mitt liv med hästarna. Snart kan du säga precis vad du vill om vad som helst utan att rubba de sanningar som jag så starkt alltid trott på, men vacklat i pga okunskap. 
 
Kundens häst (som hon haft i hela sitt liv och nu är 24 år gammal) har varit skodd fram tills för två år sedan. Hästen hade börjat gå så knackigt att den mot slutet inte kunde gå alls utan bara snubblade hela tiden. Kunden fick ingen hjälp från varken veterinär eller hovslagare, de kunde inte se något fel. Av en slump (universum jobbar väl så?) fick hon se min artikel i BT och kontaktade mig. Jag åkte dit och förklarade så gott jag kunde om hur hovarna jobbar ihop med hela hästens kropp. Järnet förstör hästen, så bort med det! Sen började rehabiliteringen. Redan efter några månader kunde hon börja rida igen och hästen gick bra. Vi har med hjälp av regelbundna verkningar, promenader och gummiskor byggt upp hennes hovar igen. 
 
Då upptäcker vi nästa problem. Hästen är jättesned! Hon går på diagonalen, är utsliten i höger knä, vänster framben pekar utåt, och något som vi upptäckte igår; den högra framhoven är mycket högra än den vänstra. Då tittade vi på tänderna. Mycket riktigt; hästen biter snett. 
 
 
 
 
Detta är nu så himla intressant. Kunden ska själv fila ner den högra framhoven mellan verkningarna så att vi jobbar för att få hovarna i balans med varandra. Hon har haft akupunktur och massage för knäet, och tandläkare rätt så nyligen, men så länge hovarna är ojämna kommer vi aldrig helt komma tillrätta med hela hästen.
 
Jag är så himla tacksam över att få jobba med kunder som har så mycket att ge och bjuder på sina kunskaper och erfarenheter, OCH låter mig få studera deras hästar. Allt jag får ska jag ge tillbaka igen. Till universum och dig och dig och dig. Flum flum, over and out!
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0