Egen analys av Tamas hovar

 
För några månader sedan fick Tama hovterapi av Carola Lind. Efter det var dom helt perfekta! Men när det nu gått ett tag så har dom skevat till sig lite igen. Man måste ju hålla hela kroppen i balans, liksom hovarna. Är det snett i en ände, blir det snett i dom andra också till slut. Allt hänger ju ihop.
 
Det som inverkar till en sned kroppshållning/benställning kan vara:
 
 - sned ryttare
 - ensidig träning
 - invanda sneda rörelsemönster (pga tidigare snedheter)
 - skada/olycka/trauma
 
Det är först nu som jag börjat balansera Tamas kropp, och jag har inte gjort allt hon behöver än. Så det som fortfarande är snett i kroppen visar sig även i hovarna. Jag märker också att hon har vanor som påverkar hennes oliksidighet, till exempel att hon alltid står och äter ur hönätet från höger. Jag försöker själv tänka på hur jag påverkar detta, så jag har börjat att till exempel sitta upp från hennes högra sida, istället för den traditionella vänstersidan. Använder alltid pall, men ändå.
 
 
 
Detta är Tamas hovar som här har en utväxt på ca 4-5 veckor.
 
 Tama framifrån
 
 
 Framhovarna
 
 
Bakhovarna
 
 
Vänster fram
 
 
Höger fram
 
 
Vänster bak
 
 
Höger bak
 
 
 
 
 
Som en första slutsats säger jag att:
 
Hon är uppenbart väldigt inåttåad fram.
Bak är hon rak på vänster, och utåttåad på höger.
Strålarna är si så där. Rätt okej fram, men inget vidare bak.
Friska tjocka sulor.
Inga hålväggar eller röta i lamellranden. Friska lameller, skulle jag vilja påstå.
 
Kollade av Tamas hovar igår igen, men tog inga kort. Jag gör det ikväll, så kan vi jämföra!
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0