En ny Solsken

 
När jag köpte Solsken för 2 år sedan hade hon tuppspatt. Det är när hästen lyfter bakbenen väldigt mycket men sätter ner hoven i ett kort steg i alla fall. Tuppspatt får hästen om den tränas för hårt med sina knän (full fart eller mycket hoppning), och /eller får för lite mineraler. 
 
Så Solsken fick ta det lungt ett tag, och jag proppade på med mineraler. Tuppspatten försvann!
 
Men Solsken har haft andra bekymmer som jag inte kunnat sätta fingret på. Hon har bockat och knyckt med nacken. Gjort riktiga nacksvingar när hon ska springa. Och det är både med och utan ryttare. Jag har fattat att NÅT är fel, men inte riktigt vad. 
 
I fredags fick Solsken en genomgång av Anki på Alma Hälsa & Helhet
Först frågade hon mig om Solskens bakgrund. Jag berättade att hon gått lite vind för våg och haft ett föl. När hon var 8 år lånades hon ut till en liten tjej som red henne under ett års tid. Sen kom Solsken till mig.
 
 
 
 
Anki började trycka på Solsken och sa att hon fick upp en bild av Solsken bakom en sulky. 
Jag drog efter andan. "Men hon har ju inte varit körd, sa dom!"
Anki: "Så som dom körde Solsken, det är ingenting man berättar. Dom har spänt fast henne alldeles för hårt, och sedan har dom jagat på henne till max. Hon har blivit helt förstörd i bogarna." 
Jag: "Är det därför hon ruskar på huvudet när hon springer?"
Anki: "Hon försöker själv lossa på sina låsningar genom att kasta huvudet från sida till sida. Hon har inte kunnat ta ut steget ordentligt."
 
 
Lång näsa - där var det skönt! 
 
Anki knådade på i två timmar. Solsken pressade sig emot henne, stod och vaggade från sida till sida, slängde upp mulen mot sin egen kropp som för att visa var hon skulle trycka, och högg och sparkades när hon kom åt de spändaste nerverna. Anki klippte små fläckar på Solsken så att jag kunde fortsätta trycka på de svåraste punkterna som inte riktigt lossnat. Sen gick vi ut på promenad, och det var en ny liten häst som trippade fram!
 
 
Från tajt och spänd till skönt avslappnat och breeeeeeeed.
Solsken verkligen kände efter hur brett isär hon kunde komma!
 
 
Jag frågade Anki om hon trodde att det skulle bli svårare för mig att köra Solsken efter det hon varit med om. Hon svarade att Solsken vet att det är annorlunda nu. Jag ska bara tala om för henne att allt jag vill är att hon ska gå lite och sen stå stilla lite längre. Mer stå still än gå i början. Och efter ett tag kan vi prova att trava jättelite och stå stilla igen. Och så vidare. 
 
 
 
Kajsa
2017-07-03 @ 16:52:48

Åh Solsken❤️




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0