Vem tar över efter Arnaldo?

 
 
Arnaldo kommer så klart leva i många år till. Men han är äldst och enda valacken i flocken. Så att vi måste ha tag i en ersättare så småningom är uppenbart. Även om han är alert och pigg så är han även väldigt väldigt trött. Dom där stona kör med honom, oj oj oj! Men han gillar det också. Att hålla koll på allt och få ta hand om sina tjejer. 
 
 
 
 
När det väl är dags att börja se oss om efter en ny grabb som kan ta hand om ett gäng flickor, har tankarna gått till en avdankad äldre herre som gärna skulle vilja ha det ansvaret som prio ett. Och när jag var nere i Italien så hörde jag mig ju för om jag kunde ta hem en (eller två) hästar därifrån. Signade upp mig på Greystone och hans bästis Rosso.
 
Så nämnde jag detta för en av mina bästa kunder härom veckan.
 
(Hon är så mån om sina hästar, så herregud. Hon har fött upp tävlingshästar (dressyr & hopp) under större delen av sitt liv, och har byggt upp sin hästgård till det den är idag. Fram tills för bara några år sedan stod alla hästar på box. Med järnskor och hela kånkarongen. Nu har hon lösdrift, alla hästar går tillsammans, alla är barfota, och i bättre form än nånsin. När hon nu väl nått perfektion ska hon lägga ner. Flytta till varmare breddgrader och ta det lite lugnare. Så hon säljer av sin sista lilla skara hästar, utom en eller ett par som hon tar med sig.) 
 
"Jag tycker inte det är nån bra idé att du hämtar hem en häst ända från Italien."
Nähä...
"Du kan få en av mina. Han som är så känslig. Han som är så noga med sina ston. Han skulle bli olycklig av att stå i en box och bara få ha en liten rasthage helt ensam. Och allt hans liv skulle gå ut på är att åka på tävlingar. Nä, han skulle inte vara lycklig. Du får honom. Nu är det bestämt. Jag skulle kunna sälja honom för 100 000, men jag skjuter honom hellre. Han skulle inte få ett bra liv."
Okej.
"Det är ju lite synd, jag har haft iväg honom på utbildning i ett år nu. Han kan allt, har superfina rörelser. Tycker du om piaff? Du kommer gilla honom, jag tror ni kommer passa bra ihop. Nä, det här blir bra. Han behöver komma till nån som förstår sig på hästar, inte bara att rida."
Jaha.
 
 
Jag tänker så här. Det kanske är bra om Arnaldo och den nya valacken överlappar varandra. Så får Naldo vila lite sina sista år. Dela ansvaret med en annan. Och att få en sån fin häst, som jag aldrig skulle haft råd att köpa, är en chans som är dumt att låta gå förbi. Kul med en fräsch ung häst också.
 
Så jag ska nog ta honom. Om hon inte ångrat sig. Vi får se.
 
 
Ska du bli min?
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0