Träning med Kira

 
I höstas när jag tänkte börja rida Kira ordentligt spårade Tama ur fullständigt med Kajsa. Hon blev helt bångstyrig och fick en ful underhals. Så jag fick lägga fokusen helt på Tama igen, samtidigt som jag coachade medryttare övrig tid.
Att rida Kira var bara att lägga på is.
 
Under vintern fick Kira en ny medryttare. De första gångerna gick allt bra. Men efter att hennes dotter ramlade av Solsken blev hon rädd, och sen var det kört. Hon spände sig hela tiden under ridningen och kunde helt enkelt inte lätta på tyglarna. Kira stegade sig värre för varje gång. Så både hon och dottern slutade.
 
Nu när Tama är rätt så underbar igen ska jag göra ett nytt försök att verkligen rida Kira ordentligt. 
Bokade in Alexandra - Lasting Dressage för ett träningspass. Kajsa & Tama red också. Strålande!
 
 
Uppvärmning i godan ro - allt lugnt.
 
 
Jag berättade för Alexandra att Kira är HYPERKÄNSLIG och inte klarar av press. Något av det första Alexandra sa åt mig att göra var att PROVA MIG FRAM med att pressa mina lår mot Kira på olika sätt för att driva fram henne på olika sätt.
 
 "Knip med rumpan och pressa med låren"
 
Hmmm... hyperkänsligt sto, prova mig fram... eh!
Det gick: så där. 
Kira rörde sig först inte ur fläcken. Sen stod hon på bakbenen resten av tiden.
 
 
 
 Kira tappade öronen i rena förskräckelsen!
 
 VART tog dom vägen?!
 
Är dom där nere? 
 
 
 
Nåt som jag ALDRIG kan komma ihåg är vilken av ÖPPNA och SLUTA som är vilken. Alexandra ritade upp volt och fyrkantsspår i snön, och förklarade.  
 
 
 
För att komma ihåg detta nu - inte glömma! - tänker jag så här:
 
En ÖPPNA är att man går på fyrkantsspåret som att man är på volten, men att man öppnar volten och går därifrån, fast man behåller formen från volten. ÖPPNAR, tack och hej, nu går jag, fastnat i vinkelvolten.
 
SLUTA är att man typ styr in näsan i väggen för att man bara vill sluta tvärt liksom. Bara; lägg av nu, vi slutar här, och styr in i väggen. Fast man fortsätter på spåret och behåller formen. Men SLUTA nu, styr in i väggen, fortsätter gå vidare på fyrkantsspåret.
 
Öppna för att gå ut från volten.
Sluta för att gå in i väggen och sluta tvärt.
 
Det ska jag nog komma ihåg.
 
 


 
Ridningen blev lite av en flopp. Men Alexandra visste på råd; vi tränade från marken istället. Bara enkel lyhördhet och mjuka böjningar i nacken. Så det kändes ändå positivt, och nästa träning blir den 4 mars.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

equilogisk.blogg.se

Logisk Hästhållning - Vänskap, Samarbete, Kärlek. Träning, Lek, Utmaningar. Hälsa, Styrka, Naturlig Sundhet.

RSS 2.0